چرا غم از دل بیرون نمی‌رود؟ برای رها شدن از غم چه باید کرد؟

بسیاری از ما غمگین هستیم و برای این غم هزاران علت داریم که دست کم از نظر خودمان علل قانع کننده ای هستند. ولی مسئله این است که آیا زندگی همین است؟ آیا ما آمده ایم که غمگین باشیم؟ آیا راهی برای آزادی از غم وجود ندارد؟


آیا زندگی با ما سر ناسازگاری دارد؟ آیا این تقدیر و سرنوشت قطعی ما است و ما محکوم به آن هستیم؟ آیا زندگی یعنی غم و درد و رنج؟ نکته این است که فرض را بر آن می گیریم که تمام علل ما درستاست، اکنون چه کار کنیم؟ یکی از رازهای خوشحالی انسان های شاد توانایی بالای آن ها در مدیریت زندگی و حالشان است.

فرض را بر آن می گیریم که تمام دلایلی که برای غمگین بودن داریم درست است و اصلاً قضاوتی هم بر بد بودن، غلط بودن، دروغ بودن، باید و نباید بر آن ها نداریم، حقیقت این است که وضعیت ما چنین اسفناک و غمگین کننده است که ما را دچار رنج و غم و اندوه نموده است . در این مرحله سؤال بوجود می‌اید که« همه دلیل ها درست. تمامی مواردی که می گوییم وجود دارند، ولی اکنون چه کاری باید انجام دهیم تا از این وضعیت بیرون بیاییم؟»

بسیاری از مردم جواب این سؤال را نمی دانند. هنگامی که به آن ها می گوییم که« تمام حرف های شما درست است، درک تان می کنیم، متأسفانه این حقیقت وجود دارد و خیلی غمگین کننده است، ولی اکنون فکر می کنید که چه طور میتوانید از این وضعیت بیرون بیایید؟»، آن ها اصلاً پاسخی به ذهنشان نمی رسد.

درست در لحظه ای که در بین مهمان ها قهقهه می زنیم، زمانیکه برای ادامه تحصیل از مرزی می گذریم و زمانیکه برای آغاز فصل جدیدی از زندگی به خوشبختی« آری» می گوییم، ناراحتی آماده بیرون رفتن و چشم هایمان آماده ، تر شدن است.

جملات غم انگیز, غم تنهایی, غم دل
رها شدن از غم

به چه دلیل به آرامش نمی رسیم؟

پژوهشگران میگویند ، شما تنها کسی نیستید که در اوج خوشبختی هم میتوانید لحظه های تلخ روزهای قبل را مرور کنید و ثانیه ثانیه شان را همانطور که رخ داده بودند به یاد بیاورید. از نظر آنها ، ناراحتی، ماندگارترین حس در انسان است و طبیعی است که شما هم آن را بیش تر از هر حس دیگری لمس کنید. احساسات ۱۹گانه غم و اندوه، خوشحالی، تنفر، تهیدستی، بخل، ارامش، شوق، ستایش، استراحت و آسودگی، گناه، استرس، تکبر، گیج شدن، بداخلاقی، تحریک، دلسوزی، تحقیر، ترس و شرم و انزجار در زندگی شما عمر مشخصی دارند. از نظر پژوهشگران، تمامی این احساسات گذرا هستند و زمان محدودی در حافظه شما به یاد ماندنی و روشن باقی میمانند.

ولی در بین آنها ، غم عمر نسبتا طولانی تری دارد و هنگامی که بدون هیچ وقفه ای با غم های جدید تجدید میشود ، طول عمرش هم چند برابر میشود . به عنوان مثال در حالی که خوش‌حالی شما تنها ۳۶ساعت، یعنی سه روز ماندگاری دارد، غم هاتان تا ۱۲۰ساعت زنده میمانند و در هر لحظه میتوانند به حافظه شما سرک بکشند.

در این مقاله می خواهیم به دو جواب اصلی در پاسخ این سؤال اشاره کنیم و امیدواریم که درصورتی که غمگین هستید آن ها را بکار ببندید و به اشخاص غمگین اطراف خود هم بگویید که این موردها را بکار ببندند تا همه از غم رها شوید.

۱٫ رفتار ها و عادت های خود را تغییر دهید

بسیاری از اشخاص می خواهند از راه دائمی و از راحت ترین راه، بهترین ها را حاصل کنند. آن ها می خواهند بدون این که مسیر دائمی خود را تغییر دهند به مقصدی متفاوت برسند. بهتر است به قول معروف، آب پاکی را روی دستتان بریزیم و بگوییم که« هیچگاه توقع نداشته باشید که با تکرار مسیرها، روشها و عادت های قدیمی به مقاصدی متفاوت برسید» یا« هیچگاه توقع نداشته باشید که بذر گلابی بکارید ولی سیب درو کنید.» شما هر کاری انجام دهید، نتیجه همان کار را می گیرید.

درصورتی که عادت به غصه خوردن دارید، پس مدام غصه می خورید. درصورتی که رفتار های ناراحت کننده دارید، پس مدام غمگین خواهید بود. چنانچه کارهایی انجام می دهید که ناراحت تان میکند ، پس مدام ناراحت خواهید شد. بدین ترتیب، قسمتی از زندگی و حال شما محصول رفتاری است که انجام می دهید و محصول عادتی است که پیدا نموده اید . خبر خوش این است که میتوانید عادت های خوب را جایگزین عادت های بد کنید. سپس شاهد تغییر حال خود خواهید بود. لیستی از تمام رفتارها و عادت های ناراحت کننده خود تهیه کنید. آن گاه به این فکر کنید که چه رفتارها و چه عاداتی را میتوانید جایگزین آن ها کنید که شادمان تان کند. در پایان، از همان لحظه آغاز کنید و رفتارها و عادت های تازه را تمرین کنید تا جایگزین عادت های قدیمی شما شوند.

جملات غم انگیز, غم تنهایی, غم دل
اشخاص غمگین

۲٫ فکر و عقیده خود را تغییر دهید

اکثر ما مدام فکر میکنیم که کسی دیگر از بیرون باید بیاید و عقیده ما را تغییر دهد، ولی ما به شما می گوییم که خودتان میتوانید برای خود عقیده های تازه خلق کنید و آن ها را برای زندگیتان انتخاب کنید. درصورتی که عقیده شما این است که مدام باید غمگین باشید، مدام چیزی برای غمگین شدن وجود دارد ، مدام سایرین شما را ناراحت میکنند ، هیچوقت نمی توانید شاد زندگی کنید، نمی توانید از پس مسایل برآیید، راه گریزی نیست و… بدین ترتیب، شما همانی را دریافت می کنید که باور دارید.

حقیقت این است که چالش ها و مسایل همیشه هستند و هیچوقت از بین نمی روند. بدین ترتیب، عقیده اشتباهی است که فکر کنیم می توانیم چالش ها و مسایل زندگی را از بین ببریم. این چالش ها اصلاً از بین نمی روند و مدام به شکلی خود را در زندگی ما نشان می‌دهند . این قانون زندگی است. بدین ترتیب، فکر از بین بردن چالش ها را از ذهن خود بیرون کنید و به آن بیندیشید که چه طور میتوانید با وجود همین چالش ها راحت تر زندگی کنید.

۱- باورهای غمگین کننده خود را شناسایی کنید.

۲- از تعصب نسبت به آن ها و چسبیدن به آن ها دست بردارید.

۳- به این فکر کنید که چه باورهای بهتری میتوانند جایگزین این باورها شوند.

۴- باورهای تازه را هر روز برای خود تکرار کنید و به مدت پانزده دقیقه در روز، با تمرکز، در مورد آن باورها تفکر کنید.

۵- این عمل را تا ۶۰ روز تکرار کنید تا بر ناخودآگاه شما قرار بگیرد. کم کم نتیجه باورهای تازه را خواهید دید.

شما تا رفتار و باورتان را تغییر ندهید، حالتان هم تغییر نخواهد کرد.

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

حالم خوش نیست
غم و اندوه با بدن‌تان چه می‌کند؟
۱۰۳ نکته برای اینکه شاد زندگی کنید
اشک‌ها و لبخندها نشانه چیست؟
تاثیر شادی بر روی ژن ها
راه های موثر برای کنار آمدن با غم و اندوه
مطالب پیشنهادی,وبگردی

همین حالا وکیل بگیر

ارسال باکس گل به سراسر ایران

کامپوزیت دندان در یک جلسه

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟

جدیدترین های زمستان ویژه خانمهای خوش پوش

رفع اختلالات یادگیری کودکان در مدرسه

ورزش عالی برای همه‌ی افراد در همه‌ی سنین

فردموردعلاقه‎تان درهرجای دنیاراسوپرایزکنید
تازه های روانشناسی
(مشاوره خانواده، روانشناسی کودکان، روانشناسی زناشویی، تست روانشناسی،موفقیت و…)
سایر مطالب روانشناسی

کاهش استرس,راه های کاهش استرس,راههای کاهش استرس
کاهش استرس
پولسازترین مشاغل, مشاغل پردرآمد برای خانمها, بهترین شغل برای زنان
بهترین و پولسازترین مشاغل برای زنـان
زنان شاغل , مشکلات زنان شاغل , زنان شاغل وخانه دار
زنان شاغل سالم تر و شادترند یا زنان خانه دار
ترساندن کودک,عواقب ترساندن کودک
عواقب ترساندن کودک چیست و برخورد والدین هنگام مواجه با ترس کودک چگونه باید باشد؟
راه های افزایش اعتماد به نفس, بالا بردن اعتماد به نفس, راههای افزایش اعتماد به نفس
نکاتی برای بالا بردن اعتماد به‌ نفس
تعادل بین کار و درس,برقراری تعادل بین کار و درس
چگونه بین کار و درس تعادل برقرار کنید؟
تیک عصبی, درمان تیک عصبی, درمان تیک عصبی گردن
علت تیک عصبی و راههای درمان تیک عصبی
آلودگی هوا , عوارض آلودگی هوا , عکس از آلودگی هوا
آلودگی هوا باعث افزایش افسردگی و خودکشی می شود
کودک درون,کودک درون چیست,آشنایی با کودک درون
از لحاظ روانی کودک هستید یا بالغ؟
وابستگی کودک به پدربزرگ و مادربزرگ,وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ چه آسیب‌هایی دارد
وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ خوب است یا نه ؟
مهمانی , لباس مهمانی شیک , آداب مهمانی رفتن
چگونه در مهمانی شیک و با کلاس باشیم؟
موفقیت کودکان,موفقیت تحصیلی فرزند
کارهایی که والدین برای موفقیت کودکان انجام می‌دهند
سایر مطالب روانشناسی

حس قشنگ هدیه دادن این گل ها رو تجربه کن

کارگاه درمانی والد و کودک

سامانه جامع اطلاع رسانی املاک تهران و کرج

وکیل خانواده (طلاق،نفقه،مهریه و …)
اخبار
بازار
فرهنگ و هنر
سلامت
گردشگری
سرگرمی
اسرار خانه داری
دنیای مد
آرایش و زیبایی
روانشناسی
زناشویی
آشپزی و تغذیه
کودکان و والدین
مذهبی
کامپیوتر و اینترنت
علمی
ورزش
مجله خودرو
تبلیغات آنلاین
بخش روانشناسی
( مروری بر گذشته )

انتقام جویی
بهترین انتقام چه چیزی می‌تواند باشد؟
روشهای ذهن خوانی
تئوری ذهن یا توانایی ذهن خوانی چیست؟
مشکلات یادگیری در کودکان
با دیرآموزان چگونه برخورد کنیم؟
دروغ گفتن نوجوانان
چرا نوجوانان دروغ می گویند ، علل دروغگویی نوجوانان
لذت بردن از شغل
سه عامل برای لذت بردن از کار
فواید نور خورشید
تاثیر نور خورشید بر سلامت روان
راز قانون جاذبه
قانون جذب و تکنیک ان ال پی دو راه موفقیت شما
قدردانی
مهارت دیدن داشته هایتان را یاد بگیرید
درمان اضطراب
از نشانه‌های نه چندان مشهود اضطراب