۲۰ مهر ۱۳۹۸
مهر ۲۰, ۱۳۹۸

شاد ماندن کار سختی نیست

مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

شاد ماندن کار سختی نیست

شاید تصور کنید حرف زدن از شادی در وضعیت دشوار واقع بینانه نباشد ولی منظور ما از شادی این نیست که با عینک خوشبینی به دنیا نگاه کنید و حادثه ها و رویدادهای تلخی که در اطرافتان رخ میدهد را نادیده بگیرید. ما تصمیم داریم در این پرونده با استفاده از محتوای یک منبع علمی به شما کمک کنیم تا حتی در شرایط سخت، شادی بیشتری در زندگی حس کنید؛ کاری که بسیاری از مردم در دیگر نقاط دنیا برغم کمبودها و مشکلات انجام می‌دهند .

اشخاص با خلق و خوی ارام و متعادل نسبت به افردی که حد بالایی از شادی موقتی را تجربه میکنند ، سلامت روانی بالاتری دارند، چون مانند تمام احساساتی که تجربه می کنیم شادی دروغین هم هر مقدار به اوج برسد به همان مقدار، افت میکند و حال بدتری را تجربه خواهیم کرد.

از سوی دیگر معمولاً زمانی که از اشخاص مختلف در مورد این که چه چیزی به زندگی شان ارزش میدهد سوال می کنیم، به ندرت حرفی در مورد خلق وخو و احساسات خویش میزنند . آدم ها معمولاً به چیزهایی استناد میکنند که ماهیت شان را می سازد؛ چیزهایی مانند شغل یا رابطه شان! از سوی دیگر همین یافته های علمی نشان میدهد درصورتی که بی اندازه روی تلاش برای شادی بیش تر و تجربه ی همیشگی احساس خوب تمرکز کنید، توانایی تان برای داشتن حس خوب ضعیف تر میشود ، پس از این اتفاق، هیچ مقدار حس خوب شما را راضی نمی کند.

از سوی دیگر آنچه شما انتظار دارید یعنی همان« شادی همیشگی» به لحاظ فیزیکی هم برای اکثر اشخاص مقدور نیست.

پژوهشگران مقوله ای به نام« تردمیل هدونیک» دارند؛ بر اساس آن همه ما به سختی کار می کنیم تا به اهداف خویش دست پیدا کنیم، برای این که فرضمان بر این است که این هدف میتواند ما را شادمان و خوشبخت کند.

متأسفانه بعد از دست پیدا کردن به آن هدف، خیلی زود دوباره به وضعیت گذشته برمی گردیم و دوباره هدفی دیگر برای خودمان معلوم می کنیم تا ما را به شادی حقیقی برساند.

ولی زندگی و طرزفکر ما باید چطور باشد که یک خوش‌حالی را واقعا بپذیریم و شاد بمانیم؟ شاید از نظر تکاملی بتوان اینگونه گفت:نارضایتی از زمان حال و رویاپردازی در خصوص آینده مسایلی هستند که مدام ما را با انگیزه نگه می دارند، در حالی که که خاطره های خوب قبل هم این اطمینان را به ما میدهد احساساتی که بدنبال آن هستیم ممکن است به دست بیاید.

سعادت ابدی میتواند تمایل ما برای تکمیل کارها را از بین ببرد.

این مسئله نباید سبب نومیدی شود، بلکه دقیقا برعکس:فهمیدن این که شادی وجود دارد و آنرا کسی فرض کنیم که هیچوقت زیاد نمی ماند، میتواند به ما کمک کند که هنگامی که شاد هستیم بیش تر قدر آنرا بدانیم.

بعلاوه، درک این حقیقت که نمی توان در همه قسمت های زندگی شادی را تجربه کرد هم کمک میکند تا در مواجهه با شادی، آنرا بهتر درک کنیم و قدرش را بیش تر بدانیم.

شادی ثروتمند بودن یا به دست آوردن هر چیزی که می خواهیم، نیست. شادی، مقصد نهایی نیست. پس واقعا شادی چیست؟

شادی , شادی در زندگی , غم و شادی
شاد ماندن

راه های اثبات شده برای شاد بودن

تمرین تمرکز ذهنی

به جای تمرکز روی اتفاق شادی که در زمان حال افتاده است؛ زندگی در همان لحظه بعضی اشخاص که زیاد شاد نیستند در مورد زندگی در گذشته یا چیزی که می خواهند اتفاق بیفتد فکر میکنند . هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و ما هم می توانیم در نظرسنجی هایی که در این زمینه انجام میشوند شرکت داشته باشید.

زندگی با تمرکز ذهنی

زندگی با تمرکز ذهنی یعنی زندگی عاقلانه و اگاهی از این که توجه کاملی روی هدف داشته باشید، در زمان حال بمانید و تجربیات هر لحظه ی خویش را بدون قضاوت ادامه دهید.

توانایی تمرکز خوب نیاز به تمرین های مکرر دارد. یک راه برای انجام این کار تمرین مدیتیشن تمرکز ذهنی است. با چشمان بسته نشسته و روی احساسات فیزیکی، افکار و عواطف خویش بدون هیج قضاوتی فکر کنید. میتوانید هم زمان با وارد شدن در ذهنتان آنها را برای خویش به عنوان مثال” یک فکر”،” خشم” یا” ازار” تصور کنید.

کیفیت خواب مناسبی داشته باشید.

اکثر ما روی اهمیت خواب بر سلامتتان آگاهیم. بهرحال این یک نیاز برای تعادل روانی ماست. بسیاری از ما پافشاری زیادی برای دیر رفتن به رخت خواب داریم. بعضی از ما خواب با کیفیت را تنها یک شوخی می دانیم و بخاطر برنامه های کاری پرسروصدا و پروژه های عقب افتاده به آن اهمیّتی نمی دهیم.

دقت کنید چه طور کم بود خواب تاثیری منفی روی شرایط روحی شما در روز بعد خواهد داشت، خواب کم ما را در طول روز حساس تر خواهد کرد و خواب کافی ما را شادتر نموده و بهره وری ما در کار را افزایش خواهد داد.

ولی این گفته ها به این معنی نیست که شما به خواب بیشتری احتیاج دارید. بررسی زندگی بیش از ۴۰۰۰ نفر شخص بزرگ سال نشان داده است اشخاص شادتر بطور میانیگین ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه خواب بدون وقفه ی با کیفیت در زندگی دارند. اشخاص شاد بهتر هم می خوابند. این یک حلقه است:هرچه خواب با کیفیت تری داشته باشید شادتر خواهید گردید و با شاد بودن بهتر میتوانید بخوابید.

کمی تجربه کسب کنید.

تجربیات جدا از قوی کردن رابطه اجتماعی، با گذر زمان برای ما بیش تر و بیش تر خاطره انگیز میشوند . ذهن ما بطور پیش فرض تجربیات را کلی و شاد برای خویش تفسیر میکند . به عنوان مثال هر موقع که خاطره های مربوط به تعطیلات آخر را برای خویش با دوستان و خانواده مرور می کنید خستگی و مشقت هایی که در زمان سفر تجربه کرده اید را بیش تر فراموش خواهید کرد.

زمان رفت و آمد خویش را کم کنید.

بعضی حوادث در زندگی میتوانند بطور کلی شادی زندگی را کاهش دهند. رفت و آمدهای طولانی مدت از اینگونه حوادث هستند.

قبل از پذیرش یک شغل جدید، برای خودتان حساب کنید چه قدر زمان احتیاج دارید تا هر روز خودتان را به محل کار برسانید. با این وجود ممکن است شما در کاری باشید که نیاز دارد هرروز یک ساعت یا بیش تر رانندگی کنید. بهتر است در صورت امکان به دنبال وسایل دیگری برای رفت و امد بگردید.

شادی , شادی در زندگی , غم و شادی
شادی در زندگی

لبخند بزنید.

خندین اضطراب و استرس شما را کاهش خواهد داد. محققان در یک بررسی انجام شده دریافته اند رانندگان اتوبوسی که هیچگاه در طول روز لبخندی نمی زنند وضعیت روحی بدی داشته و اغلب در کار افرادی گوشه گیر هستند. اثرات خندیدن خصوصا برای زنان بسیار مؤثر است.

هنگامی که لبخند می زنیم بعضی فرایندهای زیستی در بدن انجام میشود که سبب میشود مغز تصور کند بیش از آنچه در واقعیت است شاد هستیم. به همین علت شرایط روحی ما بهتر خواهد شد. اما این تنها یک اثر لحظه ای است که موقتا شما را شادتر می سازد و در اصل چیزی نیست که سبب شود در طولانی‌مدت شخصی شادتر شوید. به هر جهت اگر کاری به سادگی لبخند زدن میتواند سبب شود احساس بهتری در زندگی داشته باشید و سبب خندیدن دیگران هم شوید، به چه دلیل این کار را انجام ندهید.

یک حیوان خانگی داشته باشید.

اغلب افردی که صاحب حیوان خانگی هستند میگویند از آنها لذت برده و خاطرات خوبی با آن دارند. پژوهشگران دریافته اند حمایت اجتماعی که شخص از حیوان خانگی خویش دارد مثل نگهداری از یک عضو خانواده میباشد . پژوهشگران میگویند داشتن حیوان خانگی در کنار داشتن فواید دیگر، سبب عزت نفس بیش تر، بیماری افسردگی کم تر و تنهایی کمتری خواهد شد – حتی این اشخاص بیش تر ورزش میکنند .

افراد شاد را شناخته و با آنها وقت بگذرانید.

سطح شاد بودن یک شخص با جدایی از یک دوست تا سه درجه میتواند تحت‌تأثیر قرار بگیرد و این یعنی شادی ما تحت‌تأثیر زیاد شبکه های اجتماعی دوستان قرار دارد و بسیار به دوستانمان وابسته است.

اشخاص شاد اغلب مرکز شبکه های اجتماعی هستند که افرادی شبیه خویش را در آن دارند. این دسته از اشخاص میتوانند بهتر، صمیمی تر و بخشنده تر باشند.

حداقل ده دوست خوب داشته باشید.

برای رسیدن به حداقل سطح مورد نیاز برای شاد بودن در اول نیاز داریم حداقل ده دوست خوب داشته باشیم. بررسی ۱۷۰۰ نفر برای میزان سطح رضایت آنها از زندگی و دوستان، نشان داده شده است افردی که پنج دوست یا کم تر دارند اغلب زیاد شاد نیستند. افردی که ۵ تا ۱۰ دوست دارند به احتمال بیشتری شاد خواهند بود.

خبر خوب این که شاد بودن شخص به دوستانی که برای زمان بچگی بوده اند یا افردی که به تازگی وارد زندگی شان شده اند بستگی ندارد. این یعنی هیچوقت برای داشتن دوست های جدید و شاد بودن دیر نیست.

ساخت دوستی های جدید کار سختی نسیت… نگهداری از حیوانات خانگی نیاز به تلاش و توجه دارد ولی دوست تنها نیاز به قدری منطق دارد. به هر جهت درست مثل حفظ کردن یک رابطه ی ازدواج، حفظ دوستی هم لازمه ی شاد بودن است.