۱۸ فروردین ۱۳۹۹
فروردین ۱۸, ۱۳۹۹

خوراکی هایی که مصرف آنها برای کودکان مضر است

فروردین ۱۸, ۱۳۹۹ ۰ دیدگاه

خوراکی هایی که مصرف آنها برای کودکان مضر است

شک نکنید بهترین غذا و میوه دنیا را هم که برای کودکان مهیا کنید، هیچ وقت نمی توانید چشم و دل شان را سیر کرده، آنها را از خوردن خوراکی هایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، چیپس و پفک و نوشیدنی های رنگارنگ و… منع کنید. کاملا هم طبیعی است؛ به این دلیل که خوراکی های سالم هیچ کدام رنگ و لعاب و طعم خوراکی های ناسالم را ندارند.

 

به همین دلیل هم نظر کودکان را جلب نمی کنند، اما والدین به این موضوع واقف هستند که خوردن خوراکی های نامناسب نه تنها نیاز کودکان به انواع املاح و ویتامین ها را فراهم نمی کند بلکه باعث اضافه وزن، اختلال در تغذیه و تغییرات نامناسب ثانویه مانند اختلال در ترشح هورمون ها و… در کودکان می شود.

بر همین اساس مرکز تحقیقات تغذیه ای کودکان آمریکا و سایت مطالعاتی سلامت کودکان پژوهش مشترکی درباره وضعیت چاقی کودکان انجام دادند و مدتی قبل آن را منتشر کردند که بخشی از این پژوهش به بررسی تغییر در عادت های غذایی کودکان و اثرهای نامطلوب و بخش دیگر به معرفی ۲۰ غذای نامناسب برای کودکان و ارایه جایگزین مناسب برای آنها اختصاص دارد. آنچه در پی می خوانید، نتایج همین بررسی است.

فرض کنید پدر و مادر کودکی هستید که دوست دارید فرزندتان زندگی سالمی داشته و با تغذیه مناسب و تحرک بدنی کافی، دچار اضافه وزن نشود. به این ترتیب عقیده دارید کدم از این گزینه ها سلامت او را بیشتر تهدید می کند؟ یک جا نشستن و مطالعه بیش از حالت عادی، تماشای تلویزیون و بازی با انواع بازی های کامپیوتری، انجام بازی های نشستنی و کم تحرک یا مصرف فست فودها؟

شاید همه این گزینه ها به شکلی زمینه ساز به هم خوردن تعادل تغذیه ای و سلامت فرزندتان باشد، اما آنچه بیش از گزینه دیگری زمینه ساز آسیب به سلامت کودکان است، «تغذیه نامناسب» به ویژه مصرف انواع فست فودهاست.

یک حساب سرانگشتی ساده
اگر وضعیت تهیه غذاها در رستوران های حال حاضر با سال ۱۹۷۰ میلادی را مقایسه کنید، خواهید دید هر عدد ساندویچ همبرگر تهیه شده از مخلوط گوشت و سویا، همراه با کمی سیب زمینی و یک عدد نوشابه، ۲۱۴ کیلوکالری انرژی بیشتر وارد بدن فرزندتان می کند.

به این دلیل که در حال حاضر شیوه تهیه این مواد و طبخ آنها نسبت به گذشته فرق کرده و به سمت سلامت پیش نرفته است. به فرض آنکه فرزند شما فقط هفته ای یک بار به رستوران رفته و فقط همان خوراکی هایی را که به آن اشاره شد، میل کند؛ او سالانه دچار اضافه وزن، بین ۶ تا ۷ کیلوگرم خواهدشد.

چند درصد چاق هستند؟
آمارها نشان می دهد افزایش وزن بین کودکان سراسر جهان به ویژه آمریکا از سال ۱۹۸۰ رو به رشد بوده و آمار سه برابری را نشان می دهد. این آمار بیشتر مختص کودکان و نوجوانان بین ۶ تا ۱۹ سال بوده و کودکان زیر این سن نیز ۱۵ درصد بیش از سال ۱۹۸۰ میلادی در معرض ابتلا به اضافه وزن قرار دارند.

نکته مهم تر اینکه ۱۷ درصد از افرادی که در بزرگسالی دچار اضافه وزن شده اند، آن را از کودکی با خود به دوره بزرگسالی منتقل کرده اند و چاقی آنها نتیجه عادت های غذایی بد و سبک زندگی نادرست در دوره کودکی بوده است. این افراد در اثر ابتلا به اضافه وزن و چاقی مفرط دچار حمله قلبی- عروقی، مرگ زودرس و دیگر عوارض ناشی از اضافه وزن شده اند.

این فهرست را با اصلاحیه بخوانید
تا این جای کار درباره علت ابتلا به اضافه وزن در کودکان و نوجوانان صحبت کردیم و همان طور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره شد، یکی از علت های اضافه وزن، تغذیه نادرست است. در این بخش به خوراکی هایی اشاره می کنیم که مصرف آنها برای کودکان مضر است، اما به دلیل آنکه کودکان ذاتا به سمت مصرف آنها کشیده می شوند، جایگزین سالمی برای آنها پیشنهاد شده است؛ بنابراین در هر مورد ابتدا خوراکی نامناسب و سپس جایگزین مناسب آن معرفی شده است.

۱- متهم ردیف اول: غلات آماده
اگر شما هم کودک بودید و در زمان کودکی تان از این بسته بندی های زیبا می دیدید واقعا می توانستید در مقابل این بسته ای رنگارنگ مقاومت کنید؟ مسلما نه؛ بنابراین به جای آنکه فقط به بچه ها خرده بگیرید، شرایطی فراهم کنید تا بتوانند خوراکی مورد علاقه شان را به شکل سالم میل کنند.

چرا مضر است: هر بار مصرف غلات آماده به اندازه یک فنجان حاوی ۱۴۶ کیلوکالری انرژی، ۲ گرم چربی، ۱۶ گرم شکر و یک گرم فیبر است.

کالری بالا و شکر موجود در این خوراکی ها اصلی ترین عامل اضافه وزن در کودکان است.

جایگزین مناسب: بهترین جایگزین برای این خوراکی یعنی غلات آماده، تهیه غلات پخته خانگی است. یک فنجان غلات پخته حاوی ۱۰۰ کیلو کالری انرژی، یک گرم چربی، ۲۵ گرم هیدرات کربن مضر و ۶ گرم هیدرات کربن مفید است.